четвртак, 25. август 2011.

Kineski Štrabag na zmajevom putu


Piše: Slobodan Vasković

Prvo smo slavili ugovore “vrijedne milijarde maraka i evra”;  nakon što su odreda propali, poput onih sa “Štrabagom” i “Čezom”,  krenulo se teferičiti oko “veličanstvenih pobjeda” u aritražnom postupku. Tako režimski mediji danima ističu da Vlada RS, prema odluci Međunarodnog arbitražnog suda pri Međunarodnoj trgovinskoj komori (ICC) u Parizu, nije odgovorna za propast ugovora sa “Čezom”. “Jedan – nula za Vladu RS protiv Čeza”, debiliziraju nas sa Javnog servisa, ubijeđeni da je publikumu oduzeta moć razmišljanja, kao što je to slučaj sa “TV zvijezdama”, redom napravljenim od meke nosne mase. Samo neinteligentniji od njih, (kakvih je zaista malo), mogli bi očekivati da će se industrijski uzgojeni zglavkari zapitati šta će biti kada “zaplati”  Elektroprivreda RS i Rudnici i termoelektrana Gacko na tom istom arbitražnom sudu?! Od te bezlične, neinteligentne, podrepaške bulumente čitača laži CK SNSD nije ni za očekivati da problematizuju propast tog ugovora, ili pokušaju otkriti krivce za to, jer su odavno moždano kolabirali, što je bio i ključni razlog da dobiju posao na Javnom servisu.
Lutke esenesdeovih trbuhozboraca sa Javnog servisa, odmah nakon “nabijanja” Čeza, uvode nas u novi krug slavlja: sada se, (po zadatku), radujemo potpisivanju predugovora, jer niko ozbiljan na bijelom svijetu više i ne pomišlja da potpiše bilo kakav ugovor sa ovdašnjom Kamorom. Zato daj šta daš, pa je za višekratnu upotrebu odlično došlo šaranje po papiru između predstavnika Javnog preduzeća "Autoputevi Republike Srpske" i kineske kompanije "Čajna roud end bridž korporejšen", upriličeno 23. avgusta. Predsjednik Vlade RS Aleksandar Džombić istakao je da je predugovor sa kineskom firmom temelj za pregovore sa Kineskom izvoznom bankom koja bi trebalo da odobri kredit za izgradnju ovog autoputa.
"Ukoliko sve bude prema planu, izgradnja autoputa počeće u martu sljedeće godine, dok se završetak radova očekuje 2014. godine", rekao je Džombić.

Kao i obično, Džombić nema pojma o čemu priča; riječ je posljednjoj epizodi sapunice “Lažni optimizam nas nepostojećim putevima vodi u nezavisnost”, ali vrli premijer ne zaboravlja da pohvali svog prethodnika, (“predsjednik RS Milorad Dodik još 2010. godine u funkciji predsjednika Vlade sa Kinezima započeo pregovore koji su danas doveli do potpisivanja ovog predugovora”), kako bi dokazao da je poltronisanje u ovom entitetu još uvijek najkurentnija roba. Nakon njega, oglasio se ministar saobraćaja i veza Nedeljko Čubrilović koji  je rekao da Vlada RS ima “čvrsto obećanje izvođača radova da će autoput biti završen do 1. jula 2014. godine, odnosno da će autoput biti svečano otvoren na dan proslave godišnjice Komunističke partije Kine". Realno je da obećanje postoji, jer ne košta ništa, ali para nema, pošto tek treba da se zatraži kredit. Riječ je o kreditu sa grejs periodom od tri godine i rokom otplate od 15 godina, pri čemu će kamatna stopa biti između četiri i pet odsto. U tom grmu leži zec, koji kaže da je građanima ponuđena nova šarena laža da je ližu do novog predugovora.
Da bi lizanje išlo što lakše, zadužen je Dušan Topić, direktor “Autoputeva RS” koji je rekao: “Definitivan zaokret i promjena modela finansiranja, odnosno kreditno zaduženje umjesto, promovisane koncesije koja bi znatno manje opteretila Budžet RS ne znači da je ovaj putni pravac neisplativ”. Kada su ga upitali zašto nema koncesionara, odgovorio je da su odustali zbog krize i zakleo se “časnom Dodikovom riječi” da je autoput Banjaluka-Doboj potpuno ekonomski opravdan i “može se otplatiti kroz kreditno zaduženje“. Topić nema pojma šta priča iz svoje pozicije žrtvenog jarca Nedeljka Čubrilovića i Slobodana Stankovića, vlasnika “Integral inženjeringa”, koji je sa Džombićem u maju bio u Kini, ali to niko i ne spominje.

Kao što ne pominju ni da je investicija/kredit, suštinski, “teška” 600 miliona evra, a ne 400 miliona, kako to ističu i aspolutno neisplativa. Prosta računica kaže da na zaduženje od 400 miliona evra, sa kamatom od 5% i na rok od 15 godina, anuiteti iznose oko 200 miliona evra. U vlasti ističu da će građenje trajati 3 godine, a eksploatacija puta do ukupnog povrata sredstava 12 godina. Kada 600 miliona podjelimo sa 12, dobijamo godišnji anuitet od 50 miliona evra. Prosječna putarina u EU (ali i okolnim zamljama) je 0,05 evra po kilometru, što opet znači 3,5 evra na cijeloj dionici autoputa Banjaluka-Doboj, (72 kilometara). Kada podijelimo 50 miliona evra sa 3,5 evra dobijamo cifru koja svjedoči da je na putu potreban saobraćaj od 14.285.000 vozila godišnje, da bi se izgradnja na ovaj način isplatila. Dnevno je to oko 39.000 vozila, što je potpuno nerealno.
Prema optimističkim proračunima instituta IGH iz Zagreba i IPSA iz Sarajeva, maskimalni saobraćaj na autoputu Banja Luka - Doboj će iznositi do 10.000 vozila na dan. Na autoputu Gradiška - Banja Luka (kao najopterećenijem u RS)  na početku se očekuje oko 7000 vozila na dan, dok je na autoputu Sarajevo-Kakanj danas oko 12.000 vozila dnevno. Jasno je da nemas šanse da prema Doboju protutnji 39. 000 vozila u 24 časa, osim ako ih vlada ne bude plaćala poput onih praznih aviona što se letjeli za Salcburg. Kada se na troškove anuiteta dodaju i troškovi održavanja i upravljanja autoputem, (koji iznose od 35 do 50% prikupljenih sredstava od putarine), jasno je da se kredit neće moći otplatiti iz putarine, nego će biti potrebno dodatno finansiranje iz budžeta ili uvodjenjem novih nameta.
Notorne činjenice koje ukazuju da se radi o još jednom nerealnom projektu i medijskoj “koski” za iscrpljene mase, natjeralo je “glavešine” da pokrenu pravu kampanju obmana i neistina, kako bi iste natjerali da kosku i progutaju. Govoreći  o najnovijem “projektu”, Džombić je objasnio da analize naplate prihoda na autoputu i akciza od 10 feninga, koja se dobija od maloprodajne cijene litre goriva na nivou BiH, ukazuju da će to biti sasvim dovoljno da se otplaćuje ovo kreditno zaduženje. "Možda će prvih godina trebati neko učešće budžeta, ali ne tako značajno. U kasnijem periodu očekujemo i višak prihoda. Dakle, analize su pokazale da se radi o isplativoj dionici“, zaključio je Džombić i ne trepnuvši slagao, ne navodeći ni kada su te analize urađene, ni ko ih je radio i po kojoj cijeni. Sve u svemu, pred nama je kineski “Štrabag”. A onda arbitraža, a potom Javni servis i pobjedničko “Jedan-Nula”…, pa pregovori o predugovoru… pa pregovori o pregovorima o predugovoru…




Autoput u brojkama
5.580.000 miliona evra po kilometru
401 milion evra koštaće gradnja 72 kilometra
85 odsto sredstava potrebnih za izgradnju autoputa odobriće kineska EHIM banka